مقدمه

چرا مکمل دام و طیور مهم هستند ؟

علم تغذیه مجموعه وسیعی از اطلاعات و دانش‌ بشری است که به ارتباط بین غذا و سلامتی موجود زنده می‌پردازد و با عواملی مانند بیولوژی، بیوشیمی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و بهداشت ارتباط دارد، مکمل یکی از راه های رفع این نیاز بدن جانداران است .
بشر از بدو تمدن و رشد علم جایگاه ویژه ای را در ارتباط با تغذیه و و عوامل دخیل در آن در نظر گرفته و با یشرفت روز افزون علم در حال تلاش برای ایجاد روش هایی برای کمبود نیاز های بدنی خود و حیوانات اهلی می باشد.
در این بین انسان برای فراهم آوری مواد مغذی مورد نیاز خود که وابستگی زیادی به انواع لبنیات ،گوشت،تخم مرغ و …. دارد و به این منظور در صدد ارتقا و بهبود میزان کیفیت این محصولات بر آمده است.

یکی از راه ای رسیدن به این هدف استفاده از مکمل های غذایی دام و طیور است، مکمل غذایی دام حاوی ترکیباتی به منظور رفع کمبود مواد معدنی و آلی بدن دام و همچنین افزایش هضم و جذب مواد غذایی می باشد.

از دلایلی دیگری که سبب استفاده از مکمل های غذایی دامی می شود چرای بی رویه و کاهش مراتع، همچنین استفاده از پسمانده هایی کشاورزی و علوفه هایی مثل کاه و سیلوی ذرت می توان نام برد.
در این مقاله به عنوان گروه تولیدی خوراک دام وطیور آراد صدف تلاش کرده ایم انواع مکمل دامی و توضیحاتی تکمیلی در مورد آنها را خدمت شما عزیزان تهیه و تنظیم کنیم.

 

 

مکمل دام و طیور

 

انواع مکمل دامی موجود در بازار

آمینو اسید های محافظت شده :

اهمیت پروتئین در جیره غذایی دام و طئور حقیقتی غیر قابل انکار است،در واقع کیفیت پروتئین باید در سطحی عالی باشد تا دام بتواند با هضم سریع به تعادل آمینو اسیدی برسد.

همچنین به دلیل کمبود اسید آمینه متیونین در پروتئین های گیاهی و متغییر بودن سطح پروتئین در خوراک دام و طیور مکمل دامی که حاوی متیونین و لیزین برای تثبیت امینو اسید یک امر ضروری به حساب می آید.
متیونین محدود کننده ترین اسید آمینه موجود در گاو های شیری است.تحقیقات محققان نشان داده است که اضافه کردن اسید آمینه متیونین محافظت شده در شکمبه دارای اثرات مثبت در ایجاد پروتئین شیر گاو دارد.
به علاوه گاو هایی که با متیونین محافظت شده تولید جنین کرده اند، دارای بیشتری چربی برای تغذیه و رشد اولیه جنین را دارا بوده اند.

آنزیم های خارجی:

ذرت از منابع غنی آنزیم های خارجی محسوب می شود اما به خاطر افزایش روز افزون قیمت ذرت دامداران در صدد رفع نیاز دام های خود با موادی از قبیل : گندم، جو، سورگوم … هستند، چه بسا این مواد دارای ارزش غذایی کم است و پاسخ گوی نیاز دام نیست و نمی توانند جایگزین خوبی برای ذزت باشند.

در این مرحله مکمل دامی حاوی آنزیم های خارجی به کمک دامپروران می آید،در راستای آزمایشات به عمل آمده میتوان این نتیجه را گرفت که استفاده سورگوم توام با مکمل دامی آنزیم خارجی عملکردی بسیار نزدیک به ذرت را دارد.
این آنزیم ها متشکل ا ز پروتئین آمینو اسید ها، مواد معدنی و ویتامین ها هستند که نقش کاتالیزور واکنش های شیمیایی در داخل بدن دام را بر عهده دارند.
از مزایای استفاده از آنزیم های خارجی میتوان به بهبود بازده تولید و مصرف خوراک و همچنین کاهش آلودگی های محیطی به علت کاهش مواد معدنی موجود در کود اشاره کرد.

اسید های چرب غیر اشباع:

چربی یکی از مواد ضروری دام است ، که باید مانند سایر مواد غذایی از قبیل پروتئین، فیبر ها، مواد معدنی و ویتامین ها در جیره غذایی دام لحاظ شود .
پودر چربی یکی از مکمل دام و طیور است که حاوی مقادیر زیادی از اسید های چرب غیر اشباع (امگا 6 ) است که باعث بالا رفتن انرژی دام و کاهش وقوع بیماری های متابولیکی و اختلالات تولید مثلی (عدم فحلی) در دام می شود.
از دیگر مزایای مکمل دام و طیور ( اسید های چرب غیر اشباع ) افزایش اشتهای دام خواهد بود به اینصورت که با اثر گذاری بر قابلیت هضم علوفه های خرد نشده و یونجه تاثیر بسزای بر روی وزن و شیر دام خواهد گذاشت.
مطالعات کاندین فارمر نشان می‌دهد هر چقدر دوره استفاده از انواع چربی‌های اشباع (پودر چربی‌های خالص) طولانی‌تر باشد، کمبود اسیدهای چرب ضروری بیشتر خواهد بود، لذا استعداد کاهش درصد چربی شیر و یا تولید شیر در آن دامداری بیشتر خواهد بود.

نیاسین:

استفاده از این مکمل نیاسین که در خوانواده ویتامین های گروه بی و متشکل از نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) و نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید فسفات (NADP) می باشد. این مکمل سبب افزایش تولید شیر، بهبود عملکرد و سلامتی دام، کاهش تنش های ناشی از تولید بالا و .. میشود.
در نشخوارکنندگان میکروارگانیزم ها توانایی تولید نیاسین با استفاده از تریپتوفان و کوئینولینیک اسید در محیط شکمبه را دارند. بنابراین نیاز نشخوارکنندگا به نیاسین کمتر از دامهای غیرنشخوارکننده است.

 

اسید های چرب غیر اشباع

مکمل های میکروبی (پروبیوتیک):

پروبیوتیک ها گروهی از میکروارگانیسم های زنده هستند که در تذیه دام استفاده می شوند، هیچگونه زیانی برای موجودات زنده ندارند.

آنزیم های مختلفی ترشح می کنند که باعث شکسته شدن زنجیره های کربنی آلی و تولید موادی چون قندهای ساده تر، الکل ها، ویتامین ها و سایر مواد مغذی می شوند.

در یک آزمایش استفاده از باکتری تولید کننده اسید لاکتیک انتروکوکوس فاسیوم (EF) باعث افزایش غلظت پروپیونات و کاهش غلظت بوتیرات و اسیدیته شکمبه، تسهیل جریان نیتروژن خوراک شد اما نیتروژن میکروبی کاهش یافت.

به دلیل اینکه پروپیونات پیش منبع تولید انرژی است، افزایش غلظت آن باعث افزایش رشد و تولید در حیوان می شود. مصرف توام EF و مخمر باعث افزایش قابلیت هضم ماده خشک خوراک شده اما تاثیری بر مدت زمان EF تولید در حیوان می شود.

مکمل دام و طیور

کلام آخر

امروزه برای دستیابی به بهترین فرم محصول به دست آمده از دام از مهندسی های ژنتیک استفاده میشود.

اما در این بین نباید اهمیت تغذیه سالم و اصولی را از یاد برد، مکمل ها در این بین نقش مهمی را در تغذیه اصولی برای افزایش راندمان تولید محصول ایفا میکنند.
اما این را هم باید در نظر گرفت که برای استفاده بهینه از مکمل دامی باید از نظر کارشناسان بهره گرفت در غیر اینصورت جدا از مزیت سبب متضرر شدا دامدار نیز میشود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر،مشاوره و خرید محصول به صفحه سفارش محصول مراجعه فرمایید.

گروه تولیدی خوراک دام وطیور آراد صدف